Kişinin yaneşeliığı toplum zarfında kıymeti olan , kapasite, gidiş ve vesair davranış biçimlerini vüruttirdiği vetirelerin tümüdür.
Terbiye, önceden saptanmış esaslara bakarak insanoğluın davranışlarında belirli vürutmeler sağlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Terbiye; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğalışverişme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok tanımı strüktürlabilmektedir. Fakat, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin yalnızçlarına onat ) bileğalışverişme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis bakarak;
· Terbiye bir vetiretir.
· Terbiye sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğalışveriştirilmesi yalnızçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğalışverişme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Terbiye sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Bileğerlendirmeler
Terbiye yalnızçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam paha ve yorum ile son bulur. Sürecin bu mantığı birlik kültürler muhtevain aynıdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme muhtevain kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakarak bileğalışverişebilir, ama sürecin doğbeyı bileğalışverişmez.
Terbiye kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün süresince birokkalı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna değgin farklı farklı tanımlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin akseptans edilen ölçünlü tanımı şudur: Terbiye, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğalışverişikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın zarfında eğitime değgin bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğalışverişikliği” ve “süreç” kabilinden kelimeler eğitimin ana taşlarıdır.
Terbiye, isim muhtevain ömür boyu devam eden bir vetiretir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik kısaca beklentilere ve hedeflere onat olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile vürutebilir. Terbiye sürecinin alışverişletilmesi ise kasıtlı kısaca programlı ve programlı olabileceği kabilinden vürutigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim bilimi, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim bilimi denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek okul, dershane, eğitim bilimi merkezleri kabilinden mekânlarda verilen eğitim bilimi formal; ferdin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır eğitim bilimi ise informal eğitidir. Kısaca eğitim bilimi sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Terbiye Türleri
Terbiye türlerine bakarak sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim bilimi bulunmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal eğitim bilimi okullarda evet da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim bilimi tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim bilimi süreci idari bir ekip ve eğitmenler aracılığıyla planlanır. İnformal eğitim bilimi ise spontane vüruten hesapsız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi içtimai çevresinden gizil olarak edilir.
Terbiye Sistemi
Terbiye, bir sistem olarak ele hileındığında ise eğitim bilimi sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, vetireler ve çıktılardır. Kaynarca; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, bina, tesisat, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; okul zarfında gerçekleştirilen dersler, öğrenme evetşantıları ve ders aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde eksperlik, yeterlilik, izin, test payanları kabilinden matlup davranış bileğalışverişiklikleridir.